Fogeltávolítás, műtéti fogeltávolítás

Fogeltávolítás – műtéti fogeltávolítás

Rendelőnkben csakis a olyan esetben jöhet szóba fogeltávolítás, amikor már semmilyen más módszerrel nem tudjuk megmenteni a fogat.

Bizonyos esetekben viszont nem tudjuk elkerülni a fogeltávolítást:

• olyan előrehaladott fogszuvasodás esetén, mikor a fog koronája olyan mértékben destruálódott, hogy annak helyreállítását semmilyen módszerrel nem lehet megoldani
  • sikertelen gyökérkezelés esetén
  • régebbi sikertelen gyökérkezelés esetén, amennyiben a fog alkalmatlan további kezelésre
  • gyökércsúcsból kiinduló nagy mértékű gyulladás esetén, ami miatt a környező csont felszívódott, és sem a gyökérkezelés, sem a gyökércsúcsi amputácó nem vezet eredményre
  • fogszabályzás céljából
  • beékelődött (impaktált) bölcsességfogak esetén, melyek valamilyen akadály miatt nem tudnak előtörni és ezáltal nyomást gyakorolnak a többi a fogra
  • fogágy gyulladás miatt, mikor már az érintett fogak nagy mértékben mozgathatók
  • trauma, baleset miatt, mikor már a gyökér is érintett
  • helyreállításra alkalmatlan fogak
  • rendellenesen álló számfeletti fogak
  • visszamaradt tejfogak esetén, melyek akadályozzák a maradó fogak előtörését

A fogak, gyökerek eltávolítása az egyik leggyakoribb szájsebészeti rutin beavatkozás. Teljesen rutin beavatkozásnak számít ezen speciális szakterületen belül. Erre a célra speciális fogókat, emelőket használunk, viszont egyes esetekben a fogak, gyökerek eltávolítása csak sebészi feltárással, műtéttel oldható meg.
A műtéti fogeltávolítás fájdalommentesen, helyi érzéstelenítésben történik (ritkán narkózisban) nyugodt körülmények között. A beavatkozás során esetleges kellemetlenségként előfordulhat tompa, nyomó érzés. Egyes esetekben a sebszéleket varratokkal egyesítjük, amelyek eltávolítása a műtétet követően történik meg (7-10 nap).
A műtéti fogeltávolítást követően arcduzzanat, szájnyitási- nyelési korlátozottság, fájdalom, hőemelkedés jelentkezhet, ezek a panaszok 3-4 nap alatt fokozatosan megszűnnek.