Parodontológiai beavatkozások

A parodontológia a fog körüli tartószövetek megbetegedéseivel foglalkozó tudományág, amely az elmúlt két évtizedben forradalmi fejlődésen ment keresztül. A folyamatos ellenőrzésnek igen nagy jelentősége van a fogágybetegségben szenvedő betegek ellátásában, mivel a parodontológiai problémák csak tökéletes otthoni szájápolás és rendszeres professzionális szájhigiéniás kezeléssel gyógyíthatók és tartható fent a gyulladásmentes állapot. Az ellenőrzések során mindig elvégezzük a tisztító kezeléseket. A fogak körül kialakult aktív, tehát kórokozókkal telt, nem kezelt tasakok a legagresszívabb gócnak tekinthetők.

Paradontológia

A fogágybetegség főbb fajtái:

• ide soroljuk az enyhe ínyvérzéssel járó, de még maradandó károsodás nélkül visszafordítható ínygyulladást

• beszélhetünk inkább fiatalabb korban (30 év körül) jelentkező, úgynevezett: agresszív fogágybetegségről, mely kialakulhat csak egyes vagy az összes fogon

• idősebb korban inkább a lassabban, hosszabb idő alatt kialakuló krónikus fogágybetegség jelentkezik

• kialakulhat hirtelen, melynek több formája ismert: akut ínygyulladás/ tályog/ ulceratív gingivitis

• általános betegségekhez is társulhat fogágyprobléma (leukémia, cukorbetegség, hormonális változások (terhesség))

• illetve egyéb, elsősorban esztétikai problémát, fognyaki érzékenységet okozó, ínyvisszahúzódások (ínyrecesszió)

Fogágybetegség tünetei:

• ínyvérzés
  • érzékenység, fájdalom
  • duzzanat
  • fogmozgás
  • fogvándorlás (a régi helyéről elmozdulnak a fogak, sokszor a fogak között rések jelentkeznek)
  • ételbeékelődés
  • fognyaki érzékenység (hidegre, melegre)

Mikor jelentkezhet?
A fogágybetegségekben az a veszélyes, hogy sokszor semmilyen panaszt nem okoz a pácienseknek, de mégis elkezdődik, és már csak akkor észlelik, amikor előrehaladott fázisba jut.
Jelentkezhet fiataloknál és idősebbeknél is, de mivel sokszor hosszabb idő kell a kialakulásához, így nagyobb arányban fordul elő 40-50 éves kor felett.

Lehet-e kezelni?
A kezelésnek több fázisát kell elkülöníteni. Amikor még csak az ínyre lokalizálódik a probléma, akkor a folyamat teljesen visszafordítható. Ha a betegség átterjed a csontra, a károsodást megállítani meg lehet, de teljesen visszafordítani nem minden esetben. Ezért is nagyon fontos a prevenció (megelőzés) és a rendszeres ellenőrzés, hogy még idejében megkezdődhessen a megfelelő kezelés.

Kezelések:

Szájhigiéniás oktatás, instruálás, motiválás: Ahhoz, hogy a terápia hatékony legyen, és hogy az eredmény tartós maradjon, a betegek együttműködése elengedhetetlen. Ezért segítséget nyújtunk a megfelelő otthoni szájápolás elsajátításában, és ellenőrzések során kontrolláljuk, hogy ez meg is maradjon.

Szájhigéniás oktatás

Depurálás/ fogkőeltávolítás: A fogkövet otthoni módszerrel már eltávolítani nem lehet. Ezt a rendelőben speciális kézi műszerek és ultrahangos készülék segítségével végezzük.

Fogkőeltávolítás előtt
Fpgkőeltávolítás után
Utána

Régi, rosszul illeszkedő pótlások cseréje, úgynevezett plakkretentív tényezők megszüntetése: mind a töméseknél, mind a rögzített és részleges kivehető pótlásoknál (koronák, hidak) sokkal gyakrabban kialakulhat fogágyprobléma. Ennek hátterében az áll, hogy ezeken a helyeken nehezített a tisztítás, illetve ha nem megfelelően van előkészítve a fog, akkor szinte lehetetlen olyan pótlást készíteni rá, ami pontosan zár, nem emelkedik ki a fog síkjából. Sokszor sajnos hiába kezeljük a fogágyproblémát, a rosszul záró pótlás fenntartja a gyulladást. Ilyenkor a pótlás cseréje javasolt, viszont ennek csak akkor van jótékony hatása, ha az új pótlás előtt a fogakat, úgynevezett vállas csiszolással készítjük elő, vagy ha ez nem lehetséges, akkor nem terjesztjük be az íny alá a készülő, új fogművet.

Régi rossz pótlás cseréje

Zárt küret kezelés: Helyi érzéstelenítés mellett a fog mellett lévő, úgynevezett parodontális tasakokat (melyek fenntartják a gyulladást) speciális kézi műszerekkel megtisztítjuk. Ehhez a beavatkozáshoz rendelőnkben rendelkezésre áll lézer készülék is, mellyel tovább javítható a kezelés hatékonysága.

Zárt küret kezelés előtt
Zárt küret kezelés után
Utána

Nyitott küret: Parodontális sebészi beavatkozások egyike. Helyi érzéstelenítésben, miután az ínyen metszéseket ejtünk, direkt rálátás mellett tisztítjuk ki a parodontális tasakokat, majd varratok segítségével visszafektetjük az ínyt. A varratokat 10-14 nap után eltávolítjuk.

Sínezés: A mozgó fogak egymáshoz rögzítése, melynek célja egyrészt, hogy segítsük a gyógyulást (ideiglenes sínek), másrészt, hogy a fogak további vándorlását megakadályozzuk (végleges sínezés). Ide tartoznak a fogszabályozó kezelés utáni retenciós sínek, melyek megakadályozzák a fogak visszamozdulását a kezelés befejeződése után.

Fogak előkészítése sínezéshez
Fogak előkészítése
Sín készítése
Elkészült sín

Sínezés előtt
Sínezés után
Utána

Regeneratív beavatkozások: Parodontális sebészi beavatkozás, mely során az eredetivel megegyező állapotot (új csont, parodontális rostok, gyökércement) szeretnénk helyreállítani. Ma erre már több lehetőség áll rendelkezésre, kezdve különböző csontpótló anyagoktól, membránoktól, egészen olyan anyagokig, mely a szervezet regeneratív folyamatait indítják be, hogy saját maga képezzen új szöveteket (Emdogain).

Regeneratív beavatkozások 1.

A megfelelő technika kiválasztása a csonttasak formájától, méretétől, helyétől, számától függ.

Íny plasztikai sebészet: Elsősorban esztétikai célú ínykorrekciók, melyekkel ínyvisszahúzódásokat (ínyrecesszió), vagy pont ínymegnagyobbodásokat tudunk műtétileg korrigálni. Erre szintén helyi érzéstelenítés mellett kerülhet sor.

Íny plasztikai sebészet előtt
Íny plasztikai sebészet után